AcasăMARAMURESUL ISTORICCe mai scriu alții pe on-line? Reforma transportului de călători pe...

Ce mai scriu alții pe on-line? Reforma transportului de călători pe cale ferată, o nouă păcăleală „marca” PDL

spot_img

DISTRIBUIȚI

Ministrul Anca Boagiu anunță cu surle și trâmbițe reformarea transportului de călători pe CFR. În realitate, totul nu reprezintă decât o scumpire a prețului biletelor de călătorie mascată prin schimbarea rangurilor trenurilor de călători.

O inginerie PDSR din 1993 perfecționată de PDL în 2011

Începând cu data de 11 decembrie 2011 (ziua de intrare în vigoare a noului mers al trenurilor), din nomenclatorul CFR dispar trenurile care acum au rangul de Accelerat și trenurile cu rang de Rapid. CFR nu va mai avea deci patru categorii de trenuri – personale, accelerate, rapide și InterCity – ci trei: Regio, InterRegio și InterCity. Trenurile Regio sunt fostele trenuri personale, iar trenurile InterRegio reprezintă „fuziunea” dintre fostele trenuri accelerate și rapide. În cazul trenurilor InterRegio întâlnim o primă șmecherie pusă la cale de CFR și ministerul Transporturilor. Conform „propagandei” oficiale, tariful pentru trenurile de tip InterRegio, este unul „intermediar între tariful celor două ranguri de tren Accelerat și Rapid (cu cca 22% mai puţin decât la R şi cu cca 12% mai mare decât cel de la Acc)”. În realitate, la InterRegio, procentele „tarifului intermediar” sunt altele: 15-17% sunt mai mari decât la accelerat și 5-7% mai mici decât la rapid.

Și acum să vă prezentăm mecanismul unei inginerii financiare de zile mari: pe toate traseele unde au circulat trenuri accelerate, rutele respective vor fi deservite de trenuri InterRegio – deci, în aceste situații, călătorii vor plăti bilete mai scumpe cu 15 sau 17%; unde am avut trenuri rapide, cam în proporție de 80%, vom avea trenuri InterCity – între cele două categorii de trenuri existând diferențe de preț între 7 și 9%. Deci și în aceste situații călătorii vor scoate mai mulți bani din buzunar. Practic în ambele cazuri ne aflăm în fața unei majorări mascate de preț.

Marea ingineria sau mai bine zis marea șmecherie a ministerului condus de Anca Boagiu nu reprezintă o noutate în materie. În 1993, ministrul transporturilor de atunci, Paul Teodoru a transformat peste noapte 50% dintre trenurile accelerate în trenuri rapide. Motivul, unul similar, creșterea mascată a prețurilor. Călătorii plăteau bilet de rapid, dar parcursul era tot unul de accelerat, pentru că ministrul de atunci nu a catadicsit să modifice și timpii de parcurs a „noilor” trenuri rapide.

„Reducerea timpilor de parcurs” scoaterea întârzierilor planificate

„Reducerea timpilor de parcurs” reprezintă un alt anunț victorios al propagandei oficiale. Într-adevăr, pe mai multe rute (nu toate însă – n.a.) timpii de parcurs se reduc. De la 20-30 de minute pe traseul spre Constanța, până la cca o oră o oră și câteva minute pe traseele de lung parcurs, cum ar fi Arad, Oradea, Baia Mare etc. Pentru cine a monitorizat de-a lungul anilor mersul trenurilor, această reducere a timpilor de parcurs nu este de fapt o reducere. Este de fapt revenirea la timpii de parcurs de acum 7 – 8 – 10 ani. După cum se știe, în ultimii ani CFR a introdus în orarul trenurilor întârzieri „planificate”, generate de reparațiile la liniile ferate sau de calitatea terasamentului. Totuși, încă nu se poate vorbi de o întoarcere la cei mai rapizi timpi de parcurs cunoscuți în istoria CFR-uluii.

Doar scumpiri pe rutele București Arad

Dovada cea mai clară că de fapt „reforma” pe CFR reprezintă în mare, înlocuirea trenurilor accelerate cu trenuri InterRegio și a trenurilor rapide cu trenuri InterCity o reprezintă ruta București Arad. După cum veți vedea, din exemplele de mai jos (cu negru sunt trenurile și orarele și timpii de parcurs în vigoare, cu roșu trenurile „noi” care vor circula după 11 decembrie a.c. – n.a.) chiar dacă s-a schimbat rangul trenului, s-a păstrat numărul vechiului trenul.

IC 531 (Buc. 13.30 – 13 opriri – Arad. 01.15) – 11.45 h – 142.00 lei cl.II

IC 531 (Buc. 13.15 – 11 opriri – Arad. 23.58) – 10.43 h – 142.00 lei cl.II

R 346 (Buc. 14.45 – 12 opriri – Arad. 01.56) – 11.11 h – 132.40 lei cl.II

IC 346 (Buc. 14.30 – 12 opriri – Arad. 00.58) – 10.28 h – 142.00 lei cl.II

R 472 (Buc. 17.45 – 12 opriri – Arad. 05.19) – 11.34 h – 132.40 lei cl.II

IC 472 (Buc. 19.00 – 12 opriri – Arad. 05.27) – 10.27 h – 142.00 lei cl.II

A 1821 (Buc. 23.45- 17 opriri – Arad. 10.34) – 10.49 h – 95.00 lei.cl.II

IR 1821 (Buc. 23.45- 17 opriri – Arad. 10.13) – 10.28 h – 114.50 lei.cl.II

București-Constanța, CFR scoate mai mulți bani de pe călători

Cotidianul.ro vă prezintă și diferențele care se înregistrează pe ruta București – Constanța, între actualul mers al trenurilor și cel care intră în vigoare din 11 decembrie a.c. După cum se poate observa, la principalele trei trenuri înspre litoral – cele care pleacă dimineața din București și care sunt cel mai mult utilizate de călători – după 11 decembrie se va plăti mai mult pentru un bilet. Două accelerate sunt înlocuite cu două trenuri de rang InterRegio (deci cu tariff mai mare), iar un rapid este înlocuit cu un InterCity, deci și în acest caz tariful este mai mare.

Pentru ultimele trei trenuri ale zilei, avem pentru două situații IR 1681 și IR 1583 o scădere a tarifului, dar de regulă trenul de prânz și cel de seară spre Constanța nu prea are căutare. Surprinzător – pentru sezonul de iarnă – este faptul că noul mers introduce un tren în plus față de perioada actuală, numai că este vorba de un InterCity. Cum în mersul actual, în extrasezon nu circula nici un tren în rang de InterCity, se poate spune că și în acest caz ne aflăm în fața unei creșteri mascate de preț. Și, după cum se poate vedea, acest InterCity-ul – nr. 583 (ca și celălalt InterCity – nr.581) are un timp de parcurs cu doar 6 minute mai scurt decât InterRegio 1681. Dar prețul este cu 90.000 de lei vechi mai mare.

A 1822 (Buc. 6.15 – 4 opriri – Cța. 9.12) – 2,57 h – 49,30 lei cl.II

IR 1822 (Buc. 6.10 – 4 opriri – Cța. 9.13) – 3,03 h – 58,20 lei cl.II

R 681 (Buc. 8.00 – 5 opriri – Cța. 10.54) – 2.54 h – 61.60 lei cl.II

IC 581 (Buc. 7.20 – 2 opriri – Cța. 9.53) – 2.33 h – 67.60 lei cl.II

A 1632 (Buc. 9.23 – 5 opriri – Cța. 12.35) – 3.12 h – 49,30 lei cl.II

IR 1632 (Buc. 8.15 – 5 opriri – Cța. 11.10) – 2.55 h – 58,20 lei cl.II

R 685 (Buc. 14.22 – 5 opriri – Cța. 17.13) – 2.51 h – 61.60 lei cl.II

IR 1681 (Buc. 14.05 – 4 opriri – Cța. 16.43) – 2.38 h – 58.20 lei cl.II

IC 583 (Buc. 16.25 – 2 opriri – Cța. 18.57) – 2.32 h – 67.60 lei cl.II (tren nou)

R 689 (Buc. 19.35 – 4 opriri – Cța. 22.17) – 2.42 h – 61.60 lei cl.II

Lucian Gheorghiu, cotidianul.ro

loading...

DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.




TE-AR MAI PUTEA INTERESA