AcasăActualitateSocialBILANT - AFLA AICI analiza activitatii desfasurate de politistii maramureseni in anul...

BILANT – AFLA AICI analiza activitatii desfasurate de politistii maramureseni in anul 2012

spot_img

DISTRIBUIȚI

Astăzi, 31 ianuarie 2013, la ora 11.00, în Sala de Festivităţi a Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Maramureş, şeful inspectoratului, comisar şef de poliţie, Dr. Viorica Marincaş a prezentat activităţile desfăşurate şi rezultatele obţinute de poliţiştii maramureşeni în anul 2012.

La această activitate au fost invitaţi şi ne-au onorat cu prezenţa subprefectul judeţului, domnul Pamfil Bercean, preşedintele Consiliului Judeţean Maramureş, domnul Zamfir Ciceu, preşedintele Autorităţii Teritoriale de Ordine Publică, domnul Anton Rohian, şefii structurilor din Ministerul Afacerilor Interne şi ai celorlalte structuri cu care Inspectoratul de Poliţia al Judeţului Maramureş colaborează. În sală au fost prezenţi toţi membrii Consiliului de Conducere al inspectoratului: adjuncţii şefului inspectoratului, şefii de subunităţi, şefii secţiilor de poliţie rurală, şefii de servicii şi birouri.

Cap. I. DEZVOLTAREA INSTITUŢIONALĂ

1. Priorităţi instituţionale

În perioada analizată, şi la nivelul inspectoratului nostru, s-a avut în vedere:

– consolidarea noului sistem de organizare a structurilor de ordine publică din mediul urban şi rural;

– consolidarea managementului integrat al situaţiei operative – pentru a se eficientiza potenţialul uman şi material existent, inclusiv prin dezvoltarea mobilităţii terestre a patrulelor;

– dezvoltarea şi întărirea cooperării cu celelalte instituţii abilitate pe diferite domenii (jandarmi, poliţie de frontieră, Parchetul şi celelalte instituţii din cadrul GLO);

– dezvoltarea reţelelor de comunicaţii şi suport informatic – atât în cadrul sistemului TETRA, cât şi prin STS şi 2K TELEKOM;

– reconsiderarea modului de organizare a activităţilor de pregătire profesională;

– dezvoltarea sistemului de control intern/managerial, incluzând măsuri specifice pentru prevenirea corupţiei interne;

– consolidarea imaginii inspectoratului prin informarea corectă şi operativă a cetăţenilor, prin mass-media.

Cap. II  PREVENIREA ŞI COMBATEREA CRIMINALITĂŢII

1. Prevenirea criminalităţii

În acest sens, pe parcursul  anului,  au fost desfăşurate activităţi de prevenire în cadrul următoarelor programe, proiecte şi campanii:

•        “Programului local de prevenire a infracţiunilor de furt – prioritate naţională  – structurat pe două module ( prevenirea furturilor din locuinţe şi prevenirea furturilor de/din auto)

•        Programul local de prevenire a delincvenţei juvenile şi a victimizării minorilor – prioritate naţională.

•        Programul local de prevenire a infracţiunilor cu violenţă – prioritate locală  – în cadrul unor activităţi preventive realizate în instituţii de învăţământ,  au fost diseminate elevilor mesaje pentru prevenirea violenţelor.

•        Programul local de prevenire a infracţiunilor care aduc atingere patrimoniului silvic – în cadrul căruia au fost desfăşurate acţiuni în Planul de măsuri Scutul Pădurii

•        Campaniile „Mita şi votul ilegal înseamnă închisoare!” (mai-iunie), „VOTEAZĂ LEGAL” (iulie) şi „ Tu decizi! Votează legal!” ( noiembrie-decembrie) –  cu activităţi stradale săptămânale  de informare, prevenire şi conştientizare a cetăţenilor cu privire la  prevederile Legii 67/2004, şi a Legii 35/2008, pentru sesizarea încălcării legislaţiei electorale.

•        Campania „Săptămâna Prevenirii Criminalităţii” (septembrie) –  în cadrul căreia au fost abordate domeniile care au constituit priorităţi în anul 2012: prevenirea furturilor, delincvenţa juvenilă şi victimizarea minorilor, prevenirea violenţei, infracţiunile silvice  şi siguranţa rutieră

•        În toate campaniile desfăşurate, activităţile au fost susţinute şi de materiale preventive publicate în presa locală.

•        În organizarea structurilor operative, pe teritoriul din competenţă s-au desfăşurat 19 razii, 1.402 acţiuni cu efective lărgite şi peste 31.000 controale directe (peste 7.000 la sistemele de pază, 38 cu Protecţia Consumatorului, 26 cu Garda Financiară şi 21 cu Garda de Mediu), în urma cărora s-au constatat 1.255 infracţiuni, din care 911 în flagrant, au fost prinşi 22 urmăriţi general şi doi internaţional, au fost depistate şi amprentate aproape 1.000 persoane suspecte, luate în evidenţă 179 persoane cu afecţiuni psihice, identificaţi 484 minori lipsiţi de supraveghere (460 fiind predaţi familiilor), depistaţi 606 vagabonzi şi cerşetori (342 sancţionaţi contravenţional, 227 predaţi familiilor).

Au fost confiscaţi 12.395 Euro şi alte valute evaluate la 2.000 Euro, 36.000 lei, bunuri şi valori evaluate la 604.000 lei, 65 kg substanţe toxice, 38 kg produse de uz fitosanitar, două kg mercur, 707 kg şi 760 m.c. material lemnos.

2. Combaterea criminalităţii

2.1. Criminalitatea gravă comisă cu violenţă

Este unul din segmentele de criminalitate pe care, în perioada analizată am înregistrat creşteri comparativ cu anul anterior. Statistic, am înregistrat 17 fapte de omor (cu un plus de patru faţă de anul 2011), după volumul criminalităţii raportat la 100.0000 locuitori, situându-ne pe locul trei pe ţară, 13 fapte de tentativă la omor (mai puţine cu patru faţă de 2011), situându-ne pe locul 16 la nivel naţional, dar peste media pe ţară, şi două loviri cauzatoare de moarte (-1), care ne clasează pe locul 14, tot peste media naţională.

În legătură cu faptele de mare violenţă trebuie însă formulate următoarele precizări:

– în majoritatea cazurilor, părţile erau rude, iar agresiunile s-au comis în locuinţa comună ori în apropierea acesteia, pe fondul conflictelor spontane generate de consumul de alcool;

– ponderea acestor fapte se localizează în mediul rural şi în cele două municipii;

Este important de subliniat şi faptul că, nici una din aceste fapte nu a rămas în evidenţă cu autori necunoscuţi. Relevant este şi faptul că, deşi înregistrăm, ca sesizări, relativ multe fapte de violenţă „măruntă” (1.383 de loviri), pentru prima dată după 3-4 ani, acestea scad cu 130 fapte, comparativ cu anii anteriori.

Fără a face parte din criminalitatea gravă de mare violenţă trebuie totuşi subliniată şi avută în vedere situaţia ultrajelor (13 fapte – cu şase mai puţine faţă de 2011, dar care ne situează pe locul 15, după volumul criminalităţii, peste media naţională) şi mai ales a ultrajelor contra bunelor moravuri şi tulburarea liniştii publice (70 de fapte mai puţine cu zece faţă de 2011, dar care ne situează peste media naţională, pe locul 7, după acelaşi criteriu de mai sus).

2.2. Criminalitatea contra patrimoniului

Infracţiunile contra patrimoniului s-au redus cu aproape patru procente, respectiv cu 217 fapte faţă de anul trecut.

După volumul criminalităţii raportat la populaţie, atât la furturi, cât şi la tâlhării suntem sub media pe ţară (locul 39, respectiv 30).

2.3. Regimul armelor, explozivilor şi substanţelor periculoase

După volumul criminalităţii sesizate ocupăm locul 24 pe ţară la infracţiunile de nerespectare a regimului armelor şi locul 13 la regimul explozivilor.

În contextul derulării unor activităţi specifice, în cadrul celor nouă acţiuni naţionale, 10 acţiuni proprii şi 135 controale, s-au constatat 245 infracţiuni şi 87 contravenţii. Au fost indisponibilizate 33 arme, din care: 2 arme letale interzise (categoria A); 17 arme letale de vânătoare (categoria B), 11 arme neletale de tir sportiv şi alte 3 arme (2 arbalete şi 1 armă de tir cu aer comprimat confecţionată artizanal).

Au fost ridicate în vederea casării 85 de arme de vânătoare, 5 arme neletale supuse autorizării (gaz/bilă), 1 armă neletală supusă notificării (cu tranchilizante) şi 12 cartuşe cu glonţ.

2.4. Criminalitatea economico-financiară

Pe acest segment al criminalităţii, obiectivul principal al structurilor specializate a fost acela de combatere a contrabandei şi evaziunii fiscale, activităţile specifice desfăşurându-se sub supravegherea procurorilor desemnaţi, în colaborare cu Garda Financiară şi instituţiile de supraveghere fiscală.

În perioada analizată au fost indisponibilizate şi confiscate 17 autovehicule utilizate de comercianţi în transportul ilicit de mărfuri, a produselor de panificaţie (8 autovehicule) şi contrabandă cu produse din tutun (11 autovehicule). În contextul acţiunilor preventive organizate pe linia contrabandei cu produse din tutun, la nivelul judeţului Maramureş, împreună cu celelalte instituţii de aplicare a legii reprezentate în Grupul de Lucru Operaţional privind prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, au fost confiscate aproximativ 750 000 pachete de ţigări.

Totodată, în colaborare cu alte structuri ale poliţiei şi instituţii de aplicare a legii a fost confiscată cantitatea totală de 3 200 litri alcool şi băuturi alcoolice, peste

27 000 kg legume şi fructe, 8 463 litri uleiuri minerale (benzină şi motorină), precum şi suma de 69 600 lei – contravaloarea a  12 000 litri motorină.

2.5. Criminalitatea în mediul rural

Analiza indicatorilor statistici arată că efectivele de poliţie din mediul rural au reuşit gestionarea tuturor situaţiilor de natură să pericliteze ordinea publică, aducându-şi contribuţia la creşterea gradului de siguranţă civică şi de protecţie a cetăţenilor, precum şi de apărare a drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale acestora.

Activitatea de prevenire desfăşurată de poliţiştii din mediul rural a avut un rol important în crearea climatului de siguranţă dorit de cetăţeni, în acest context poliţiştii angrenaţi urmărind îndeplinirea obiectivelor stabilite prin programele prioritare de acţiune, elaborate la nivel naţional, local sau judeţean.

Poliţiştii din mediul rural au executat 867 acţiuni, în urma cărora s-au constatat 312 infracţiuni (33 judiciare, 192 la regimul circulaţiei pe drumurile publice, două economice, 37 la regimul silvic, şase de braconaj cinegetic, 21 de contrabandă) precum şi 9 486 contravenţii.

În cadrul acestor activităţi, la regimul circulaţiei au fost ridicate în vederea suspendării 499 permise de conducere şi retrase un număr de 206 certificate de înmatriculare auto, au fost confiscate peste 30 000 pachete de ţigări şi au fost indisponibilizate 11 autovehicule pe linia contrabandei cu ţigări. La regimul silvic a fost confiscată cantitatea de aproape 400 mc material lemnos.

În scop preventiv, poliţiştii din mediul rural au efectuat 221 de prelucrări de acte normative şi încălcări ale legislaţiei cu cetăţenii, au luat în evidenţă 65 bolnavi psihic, au efectuat 469 controale la sistemele de pază, au amprentat 223 persoane suspecte şi au desfăşurat 900 activităţi preventive în unităţile de învăţământ şi în zonele adiacente acestora.

2.6. Infracţionalitatea silvică

În judeţul Maramureş, suprafaţa fondului forestier este de 257 000 ha, din care, cea mai mare parte, este administrată prin Direcţia Silvică Maramureş, precum şi de  un număr de opt ocoale silvice private, existând totodată şi o suprafaţa de 15 600 ha care  nu este asigurată cu pază.

Infracţionalitatea din domeniul silvic se manifestă pregnant la nivelul judeţului în zonele: Vişeu de Sus, Borşa, Ruscova – Repedea – Poienile de Sub Munte, Săpânţa – Remeţi. Acesta lucru se datorează atât faptului că în unele zone, principalele mijloace de subzistenţă sunt asigurate prin tăierea şi comercializarea materialului lemnos, precum şi crizei economice care a dus la oprirea altor activităţi de natură economică în acele zone, comerţul cu material lemnos rămânând singura modalitatea de a obţine venituri rapid şi cu eforturi minime. De asemenea s-a constatat că prejudicii semnificative au fost aduse fondului forestier de către grupări infracţionale constituite din agenţi economici şi angajaţi din sistemul silvic, care sub o aparentă legalitate a diverselor documentaţii întocmite sau a unor subterfugii prin care ocolesc cadrul legal de exploatare, au extras din fondul forestier însemnate cantităţi de material lemnos.

Având în vedere aspectele mai sus menţionate, la nivelul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Maramureş, la sfârşitul anului 2011, în cadrul Serviciului de Ordine Publică s-a înfiinţat şi funcţionează Biroul Combaterea Delictelor Silvice.

În ceea ce priveşte activităţile concrete desfăşurate, în cursul anului 2012, la nivelul structurilor de ordine publică, activităţile preventive desfăşurate pe această linie, s-au materializat în organizarea şi desfăşurarea a 530 acţiuni, din care 154 în fondul forestier, 57 pe linia prelucrării, depozitării şi valorificării materialului lemnos, 240 pe linia circulaţiei materialului lemnos şi 79 alte acţiuni.

Ca urmare a acestor activităţi a fost confiscată cantitatea de 2 759 mc material lemnos cu o valoare totală de 367 030 lei. Din materialul lemnos confiscat la nivelul judeţului, 2 401 mc au fost confiscaţi de efectivele biroului de profil.

Cap. III. PROMOVAREA SIGURANŢEI

1. Siguranţa traficului rutier

În planul activităţilor de verificare a respectării legii au fost organizate şi executate  2 346 de acţiuni pe linie de poliţie rutieră dintre care 373 pe linie de combatere a încălcării regimului legal de viteza, 175 privind utilizarea centurilor de siguranţă sau a dispozitivelor de retenţie, 380 privind combaterea conducerii autovehiculelor sub influenţa băuturilor alcoolice şi/sau sub influenţa drogurilor sau a substanţelor similare, 173 privind neacordarea priorităţii de trecere pietonilor şi 181 pe linia indisciplinei pietonilor.

Au fost aplicate la nivelul judeţului 55 344  de sancţiuni contravenţionale (la O.U.G. 195/2002 si la alte acte normative) de către poliţiştii rutieri, dintre care

18 653  pentru depăşirea limitei legale de viteză; 9 970 pentru  neportul centurii de siguranţa, iar  1 977 pentru indisciplina in trafic a pietonilor.

Au fost ridicate în vederea suspendării exercitării dreptului de a conduce autovehicule pe drumurile  publice  3 370 permise de conducere dintre care:  447  pentru încălcarea regimului legal de viteză, 501 pentru conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice, 469  pentru depăşire neregulamentară şi 1 093 pentru neacordarea priorităţii de trecere pietonilor. Au fost reţinute/retrase 1 618  certificate de înmatriculare.

Au fost descoperite (sesizate) 619 fapte penale la regimul circulaţiei, dintre care 284 de conduceri de autovehicule pe drumurile publice cu alcoolemii peste limita legal admisă și 115 conduceri de autovehicule fără permis de conducere.

Constatările de altă natură sunt materializate în confiscarea a  8 676  pachete de ţigări de contrabanda,  32,24  mc material lemnos, 700 kg zahar,  72  parfumuri,   709 litri de alcool, 25 litri de motorina, un DVD – player și identificarea unui autoturism de lux  furat, 86 400 bucăţi materiale pirotehnice (în valoare de 4 320 lei).

2. Poliţia de proximitate şi siguranţa comunităţii

Activităţile pe linia poliţiei de proximitate s-au concentrat pe identificarea principalilor factori criminogeni şi anticiparea unor reacţii infracţionale în contextul condiţiilor socio-economice actuale.

Astfel, la nivelul judeţului Maramureş, cei 54 de poliţiştii de proximitate au acţionat pentru prevenirea şi combaterea faptelor antisociale şi a faptelor de cerşetorie şi vagabondaj.

În baza Planului de măsuri pentru asigurarea climatului de siguranţă publică în incinta şi zona adiacentă unităţilor de învăţământ preuniversitar, au fost organizate permanent activităţi în colaborare cu reprezentanţi ai Inspectoratului Şcolar Judeţean Maramureş sau din cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar (751 activităţi desfăşurate în unităţile de învăţământ), în vederea identificării factorilor criminogeni în aceste instituţii şi pentru prevenirea unor situaţii de risc victimal asupra elevilor.

Tot în acest context, au fost executate acţiuni care au avut ca scop identificarea elevilor care absentează de la cursuri şi frecventează localuri publice (au fost depistaţi 1 442 elevi).  În acest sens au fost întocmite şi informări către administratorii unităţilor de alimentaţie publică cu privire la interzicerea comercializării de băuturi alcoolice şi ţigări elevilor (s-au efectuat 694 verificări la unităţile economice din zona imediat adiacentă a unităţilor de învăţământ).

Au fost desfăşurate activităţi în cadrul programelor prioritare ale Poliţiei Române privind „prevenirea şi combaterea delincvenţei juvenile şi a victimizării minorilor” şi „siguranţa rutieră” precum şi în cadrul programului local privind „prevenirea şi combaterea infracţiunilor contra patrimoniului”.

Activităţile poliţiştilor în teren au vizat şi soluţionarea stărilor conflictuale identificate, prin consiliere şi mediere între părţile implicate. Astfel în cursul anului 2012 au fost  aplanate peste 1 000 stări conflictuale, din care 699 intrafamiliale.

Cap. IV. COOPERAREA INTERINSTITUŢIONALĂ ŞI INTERNAŢIONALĂ

1. Cooperarea interinstituţională

Cooperarea cu celelalte instituţii de aplicare a legii s-a desfăşurat în condiţii normale, pe baza unor documente actualizate anual, cuprinzând obiective şi atribuţii, sarcini şi responsabilităţi concrete – analizate la termenele prestabilite.

Subliniem buna cooperare cu procurorii de supraveghere, măsurile propuse şi aprobate/avizate ducând la descurajarea unor genuri de fapte penale (în special a celor violente) şi la îmbunătăţirea procentului de recuperare a prejudiciului. Menţionăm colaborarea instituţiilor care fac parte din G.L.O. cu efect în rezultatele privind combaterea evaziunii fiscale şi contrabandei (S.R.I., S.J.I.P.I., Garda Financiară, Finanţele Publice, Vama), activităţile din acest domeniu, coordonate de Parchet desfăşurându-se împreună cu Poliţia de Frontieră.

Reducerea unor genuri de fapte stradale şi situaţia operativă din zona unităţilor şcolare este şi o consecinţă a modului de acţiune, în sistem integrat, cu Jandarmii, Poliţia de Frontieră şi Poliţia locală (în unele localităţi urbane şi rurale).

Rezultatele preponderent pozitive în combaterea infracţionalităţii silvice sunt şi un efect al acţiunilor derulate cu Direcţia Silvică, I.T.R.S.V. Cluj şi în unele situaţii, cu Garda Financiară şi de Mediu.

Nu în ultimul rând trebuie relevat sprijinul acordat de Instituţia Prefectului, Consiliul Judeţean – prin ATOP, primăriile şi consiliile locale, care acordă, structurilor de poliţie, carburanţi, sprijin logistic pentru întreţinerea şi consolidarea sediilor, spaţii de lucru adecvate.

În cazul producerii unor evenimente rutiere grave am colaborat în intervenţie cu echipaje SMURD, ale Ambulanţei, precum şi cu specialişti ai I.S.U. Maramureş.

2. Cooperarea internaţională s-a desfăşurat în limita mandatelor solicitate, cu structuri de poliţie din judeţe din Ucraina şi Ungaria, vizând, în principal, schimbul operativ de date şi informaţii de interes, schimb reciproc de patrule rutiere (cu Ungaria) şi documentare în legătură cu modalităţile de colaborare pentru combaterea contrabandei (cu Ucraina).

loading...

DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.










TE-AR MAI PUTEA INTERESA